No niin, taas menty etiäpäin ajassa ja hyvin mennäänkin. Ainut että vähän flunssaa iski alkuviikosta mutta kyllä tämä tästä. Uudella treenijaolla on mukava ollut painaa menemään, tulee niin paljon vaihtelua treeneihin että odottaa jokaista treeniä kuin aamua sarastavaa. 🙂

Nyt on taas jälleen kerran ollut paljon keskustelua, ylläriylläri, tuntumahinkkauswhatevöö bodailusta etenkin pakkotoistolla ketjussani. Ihmiset vaan nyt pahasti ymmärtää sen asian väärin, kun haetaan optimaalista asentoa treenatessa kohdelihasta, niin se suoraan rinnastetaan siihen että se olisi jollain tavalla hifistelyä ja jonnijoutavaa potaskaa. ”Sä oot kehittynyt kovasti koko treeniurasi ajan, niin miksi sä vaihat tämmösen höpöhöpö hurujumppaan toimivan tyylisi?” – on se yleisin lausahdus nyt ollut. Siihen suoranainen vastaus on se, että olen treenannut lähinnä voimannostoa joka on ihan VÄÄRÄ laji minulle. Jos kerta kehitys on ollut kovaa viimesen 6 vuoden aikana, niin mitä se kehitys nyt on, kun asiat tehdään hieman paremmin?

Lisäksi jos minä haluan tehdä itselleni pitkän uran, on silloin ehkäistävä loukkaantumiset, nivelvaivat jne. Myös pitää ottaa huomioon sekin asia, että lihasharjoittelulla (ei voimaharjoittelulla) kehitys myös sarjapainoissa LIHASTA TEHDESSÄ on paljon progressiivisempaa. Joudut ehkä alussa käyttämään pienempiä painoja kuten minä, mutta koko ajan tullaan ylöspäin ja missään vaiheessa ei vieläkään ole tullu sellaista stoppia, jolloin jäisin hinkkaamaan paikalleni.
tuntumapumppailu

Treenatessani voimapodausta, painot kasvoivat nopeaa tahtia liiankin suuriksi ja sitten jäätiin paikalleen himmailemaan. Paikkoja kolotti ja ei tiennyt oikein mitä lihasta sitä sitten treenasi? Olkapäitä, ojentajaa vai rintaa? Treenasin kaikkia… no ei se ollut hyvä asia, etenkään palautumisen suhteen. Se oli aina pois seuraavasta treenistä, kun paikat oli väärältä alueelta kipeänä. Ihmiset sanoo salilla sitä, että: ”Hitto oli kova rintatreeni viime viikolla ja vieläkin on kipeänä tuosta olkapään ja rinnan välistä”. NIin, no lihashan kyllä palautuu suurimmalla osalla ihmisistä karkeasti viimeistään 70-80h sisään treenistä, mutta hermosto ja nivelet eivät välttämättä palaudu edes viikossa. Onko se niin optimaalista treeniä kehonrakennusta ajatellen? No ei mun mielestä..
dami
Sitten tämä perus. Annetaan pientä vinkkiä miten takakyykyn saa eristettyä reisille lähestulkoon kokonaan. No sehän tyrmätään heti täysin: ”Sitä on iät ja ajat tehty kyykkyjä mahaa työnnetään vyötä vasten ja mennään pohjaan ja tullaan ylös, ei sitä kannata hifistellä, miksi se pitäisi eristää etureisille?”

Todellisuudessa kun sä teet sen perus kyykyn vapaalla tangolla, niin reisille kohdistuva rasitus on hatusta heitettynä 30% luokkaa.. Sen voi käytännössäkin kokeilla. Otat tangon niskaan ja lähdet kyykistymään. Noin 90 asteen kohdalla pysähdy paikallesi ja ole hetki siinä. Missä sulla on jännitys suurimmaksi osaksi?
A) Etureisillä
B) Alaselällä, persuksella, polvinivelellä
C) Käsillä???!

Oikea vastaus on B).

Sitten kun sä isket tarpeeksi paksun koron kantapäiden alle tai omaat hyvät kyykkykengät, otat tangon ylös niskaan, työnnät rintakehän ulos, vedät vatsan tiukaksi ja pidät sen siellä, työnnät lantiota varovasti eteenpäin niin ettei takapuoli pyllähä taaksepäin vaan pysyy suorana koko liikkeen + ja – vaiheen ja laskeudut alas, pysähdyt 90 asteen kulmaan. Missä sulla on jännitys tällöin?

A) Etureisillä suurimmaksi osin.

Takareidet voidaan treenata eristävästi ihan omana treeninään niille tarkoitetuilla liikkeillä. Koukistuksilla ja SJMV…

Jokainen toki saa treenata ihan miten itse haluaa, mutta kun treeniohjelmaan tehdään jakoja, niin eikös ne lihakset pidä treenata silloin eri osissa?

Semmosia mietteitä tälle kertaa. Asiat voi aina tehdä paremmin, enkä väitä, että minäkään teen nyt asioita oikein vaan ehkä vähän paremmin kuin ennen. Monelle se tuntuu olevan kova pala purtavaksi tässä nyky-podaus-kulttuurissa. 🙂 Ei nämä ole mitään hifistelyasioita, vaan ihan perus punttitreeniä. Alussa vaan joutuu painoja hieman karsimaan. Ei kukaan ole seppä syntyessään.


Suurin Erheeni – Pikavipit Eilistä treeniä

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *