Treenista ja lisäravinteista juttua rehellisesti

Timo Niskanen

Moikka, olen Timo Niskanen, 1995 vuonna syntynyt nuori bodarin alku kotoisin Juuasta. Treenitaustaa minulla on 2015 vuodesta lähtien ja nyt keväällä 2016 kilpailin ensimmäiset kisani. Tämä blogi kertoo minun elämäntyylistä tätä rakasta lajia kohtaan. Lisäksi myös juttuja muusta elämästäni, joten jokaiselle on kyllä jotakin näillä sivuilla

Lisäravinteet joita käytän

Published a couple of months ago in Ruoka & Lisäravinteet - 0 Comments

Tätä postausta multa onkin jo useaan otteeseen toivottu. En itsekään ole mikään välkky lisäravinnepurnukoiden maailmassa. Kun lähtee selailemaan verkkokauppojen lisäravinnetarjontaa, niin eihän siinä saakkaan kun päänsä pyörälle. On kaikenlaista tehoboostaajaa jotka lupaavat nostaa treenitulokset taivaisiin. Näissä pätee sääntö: älä usko, jos kuullostaa liian hyvälle ollakseen totta.

Laadukkaista lisäravinteista kyllä on mahdollisuus toki saada boostia treeniin, sitä en kiellä. Itse kuitenkin näen tarpeelliseksi omalla kohdallani käyttää aika ”perustuotteita” tukemaan omaa kehitystä niin treenissä kuin kropan muokkauksessa yleensäkkin.:) Mikolta olen paljon oppinut aminohapoista ja laadukkaimmista kreatiineista ja ottanut pikku tutkimusteni ja kokeilujen jälkeen käyttöön hyväksi havaitsemani tuotteet. Tottakai mielenkiinnolla aina haluan kokeilla myös uusia tuotteita lisäravinnemaailmassa, kunhan ne ovat tutkittuja ja hyväksi havaittuja. En tarvitse rakettitiedettä vaan turvallisia tuotteita joista saan lisää tehoa treenaamiseen ja varmistan kehoni kehittymisen.


Miksi tarvitsen lisäravinteita ruokavaliooni?


lisäravinteeni

Syön monipuolisesti, mutta treenatessa proteiinintarve lisääntyy. Ja varsinkin koska haluan sitä lihasmassaa ja kiinteyttä kehooni, korostuu tuolloin proteiinin saanti (huomioitavaa on, että myös laihduttajalle proteiininsaanti on merkityksellistä koska sillä pyritään säilyttämään kehon lihasmassa rasvanpolton yhteydessä). Siksi ruokavaliooni kuuluu päivittäin laadukas heraproteiini (artikkeli).

Vuoden proteiiniksi äänestetty sekä Euroopan myydyin proteiini Whey 80 on erittäin sopiva proteiini treenaavalle/laihduttavalle henkilölle. Proteiini on ultrasuodatetusta heraproteiinikonsentraatista valmistettu ja sen imeytyvyys ja maku ovat hyviä. Proteiinia käytän aamupuuroni ja smoothieiden seassa. Okei, olen ehkä koukussa juuri vaniljan makuiseen proteiiniini ja makeutan sillä usein rahkaani.:) Strawberry ja lemon yoghurt vaikuttivat aika herkullisilta mauilta! Myös Cookies and Cream (njam). Entä Coconut?;)

Toinen oleellinen lisäravinne on treenin jälkeen juotava palkkari. Hyvä suhde hiilareilla sekä proteiinilla on omasta mielestäni noin puolet ja puolet. Jotkut taas kannattavat hiilareiden suurempaa osuutta palautusjuomassa. Laitoimme juuri tilauksen Fitnesstukkuun ja päädyimme tilaamaan kaksi Recovery -Pro palautusjauhepussia kerralla. Okei, ehkä bonustuotekampanja sai meidät innostumaan ostamaan heti kaksi pussia.:) Valittiin mauiksi mansikka ja ja suklaaa. Mansikan makua oli kehuttu kommenttiosiossa, joten uskaltauduimme kokeilemaan. Suklaa on sellainen varma maku yleensä. Recovery -pro sisältää 44% hiilihydraatteja, 40% proteiineja. Ravintoaineet ovat jauheessa nopeasti imeytyvässä muodossa, jonka avulla elimistö saa tarvitsemansa ravintoaineet mahdollisimman nopeasti treenin loputtua, kun olet juoman nassuun vetänyt.:) Nopeat hiilihydraatit vievät lihaksillesi energiaa sekä proteiinit rakentavat lihasmassaa ja säilyttävät sitä treenin jälkeen. Jauhe sisältää myös kreatiinimonohydraattia, joka lisää suorituksen tehoa.

Niin ja niistä bonustuotteista, valitsimme CLA:ta (tehokas valmiste rasvanpolttoon) ja Ripped Pro:ta (rasvanpolttoon, tehostettu termogeenisilla mausteilla!). Hih, vaikuttaa aika mielenkiintoisilta kapseleilta tähän tilanteeseen. Let’s see.:)

Ystäväni sai minut täysin vakuutettua kokeilemaan uutta lisäravinnetta joka estää treenin aikana lihasproteiinin hajoamista. Tämä Amino -Pro Essential koostuu niistä välttämättömistä aminohapoista joita elimistömme tarvitsee kudosten rakennusaineksi. Kehomme ei tuota näitä välttämättömiä aminohappoja itsestään vaan tarvitsemme niitä ravinnosta. Jos aminohapoista on puutetta, ei elimistö toimi oikealla tavalla ja lihaskudokset heikkenevät eikä keho korjaannu treenistä. Toisinsanoen keho rapistuu ennen pitkää jos treenaa, eikä syödä tarpeeksi proteiineja; kehon rakennusaineita. Myös pitkän treenin yhteydessä aminohapot ovat merkityksellisiä. Tätä jauhetta tulen käyttämään treenijuomaani sekoitettuna pitkin treeniä varmistamaan tehon. Noiden lisäksi otan karnosiinia, joka sitten taas parantaa lihaskestävyyttä ja pitää muutenkin nuorena.

Toinen todella hyvä ja kätevä vaihtoehto aminohapoiksi ovat BCAA -kapselit (Branched-chainaminoacids eli haaraketjuiset aminohapot). Kapselit niellään ennen treeniä ja ne vaikuttavat koko treenin ajan. Ne osallistuvat lihasten rakentamiseen, säilyttämiseen sekä korjaukseen. Tutkimukset osoittavat että ne myös lisäävät kestävyyttä, vähentävät väsymystä treenatessa, estävät proteiinien pilkkoutumista ja kiihdyttävät immuunijärjestelmän toimintaa.

ravintolisiä

Itse haluan varmistua ettei lihasten hajoamista tapahtuisi treenin aikana tai ainakin että se olisi minimoitavissa. Niinhän se yleensä menee että tunnin tehokas treeni on todella kehoa uuvuttava ja varsinkin pitempään treenatessa lihas alkaa hajoamaan,eli pelottavasti syömään itseään. Onko siinä sitten järkeä enää jatkaa treenaamista? No ei olisi, itse olen tainnut silti jatkaa. Ymmärsinpäs tämänkin. Aminohappoja nauttimalla tämän lihaskatabolian pystyy siis estämään, jolloin on mahdollista treenata pidempään hyvillä tehoilla ilman siis ettei keho käänny itseään vastaan. Molemmat mainitsemani tuotteet ovat tarjouksessa Fitnesstukussa. BCAA -kapselit 2 yhden hinnalla ja EAA jauheena kolme kahden hinnalla. Paketeista riittää siis pidemmäksi aikaa ja uskon että menee tarpeeseen. Pidä huolta että lihaksesi vahvistuvat parhaalla mahdollisella tavalla.:)

Kreatiini on vastikään kokeilemani tuote, joka jää yhdeksi lisäravinteistani. Monohydraatti on se yleisin muoto, jota löytyy myös meiltä ja omasta palautusjuomastani joka treenin jälkeen. 🙂 Suoritustehoa sekä lihaskasvua kiihdyttävä kreatiini on tutkittu ja sitä käyttävätkin todella useat treenaavat henkilöt lajistaan riippumatta. Kreatiinihan on luonnollinen aine jota saat esimerkiksi lihasta. Kovaa ja paljon treenatessa lisäkreatiini antaa kuitenkin lisätehoa kehittymiseen. Arvosteluissa tuote on kehuttu toimivaksi sekä hinta-laatu -suhteeltaan upeaksi tuotteeksi. Hinta ei päätä huimaa; Creatine Monohydrate 500 g vain 9,90€. SUOSITTELEN kokeilemaan.:)

Lisäksi toki syön omegaa ja vitamiineja sekä magnesiumia. Mutta tässä treeneihin liittyvät lisäravinteeni. Näen nämä hyvänä ja toimivana settinä itselleni. Kreatiinin käytöstä olen saanut sen verran hyviä vaikutuksia treenitehoihin, että jatkan käyttämistä. Aminohapot tulevat uutena tulokkaana jotka ehdottomasti olisi jo aikaisemmin pitänyt ottaa käyttöön ehkäisemään lihaskatabolian syntyä jota varmasti tapahtuu, kun treenaan tunteja putkeen (salitreeni + ohjaus -yhdistelmä sekä tuleva Step+spinni 45 -yhdistelmä). Tuolloin aion ottaa aminohapot treenijuomani mukana ja naukkailla sitä pitkin treeniä.

Toivottavasti löytyi hyviä vinkkejä, itse ainakin olen Fitnesstukkuun ihan koukussa. Hui, kuinka valtavasti sieltä löytyy kaikenmoista lisäravinnetta ja treeniin liittyvää! Lähti sieltä myös edulliset treenihanskat mukaan, pienin koko miesten mallista.:)

No comments yet

Leave a Reply: