Treenista ja lisäravinteista juttua rehellisesti

Timo Niskanen

Moikka, olen Timo Niskanen, 1995 vuonna syntynyt nuori bodarin alku kotoisin Juuasta. Treenitaustaa minulla on 2015 vuodesta lähtien ja nyt keväällä 2016 kilpailin ensimmäiset kisani. Tämä blogi kertoo minun elämäntyylistä tätä rakasta lajia kohtaan. Lisäksi myös juttuja muusta elämästäni, joten jokaiselle on kyllä jotakin näillä sivuilla

Lihastenhuoltoa ja ryhdin parannusta

Published 4 weeks ago in Huolto - 0 Comments
ryhti

Kun olin yläasteikäinen ryhtini oli aika eteenpäin kumartunut. Tai siis pää ei ollut pystyssä kaulan jatkeena, vaan ryhti oli eteenpäin kumara. Olkapäät valahtaneet hieman eteenpäin. Huomaan vieläkin palaaani samaan asentoon, varsinkin joissakin kuvissa oikein ärsyttää että ryhti on unohtunut. Pääosin pyrin pitämään kehon ryhdikkäänä, mutta hetkiä tulee että pää on taas pitkällä edessä. Myös tuo selän notko on hyvin yleinen ryhtiongelma.


Henkilö jonka ryhti on hieman vääränlainen ja ryhti jossa keho on balanssissa. Huomaatko eron? Pää juuri hakeutuu eteenpäin ja samalla yläselkään tulee oikea körmy ja alaselkään notko joka tuo peppua taas kyllä esille. Mutta pömppömaha vaivaa myös. Ensinnäkin ryhtilihakset selän puolella eivät ole aktivoituneena vaan lavat ovat levossa. Mahdollisesti rintalihaksissa on kireyttä. Syvät vatsan tukilihakset uinuvat ja olo on melko lysähtänyt. On aika pelottavaa ajatella että tällaisellä ryhdillä lähdettäisiin tekemään vaikka paljon toistoja kyykyissä tai maastavetoja. Ihan mikä vain liike jonka kuuluisi olla vahvistava, muuttuu viholliseksi kun se tehdään väärällä ryhdillä, väärällä tekniikalla. Keho voi helposti mennä tuolloin rikki kun oikeat lihakset eivät ole aktivoituneena.

Mitä tulisi tehdä ensiapuna? Lähteä hakemaan oikeaa asentoa. Vaikka kuinka turhalta ja ärsyttävältä ja tyhjänpäiväiseltä se tuntuukaan, on pakko hoitaa ensin ne tärkeimmät asiat ennen kuin aloittaa kovan treenaamisen. Kaikilla on omat lähtökohdat, mutta melko usein olisi tärkeää vahvistaa selän lihaksia ja venyttää rintaa. Olisi myös ehdotonta etsiä vatsan syviä tukilihaksia jotka toimivat selän notkon säätelijöinä.

Lonkankoukistajat ovat useilla istumatyötä tekevillä kuin viulunkielet. Ihan vaan arjessakin tulisi kaiken aikaa muistaa lapojen kevyt tuki siellä selässä. Ne lavat vetää meidät ryhdikkäiksi. Lapojen kuuluisi olla selässä suorassa, mutta valitettavan usein ne ovat vinot joka näkyy juuri lysähtäneenä asentona. Asiakkaat yllättyvät usein kun korjaamme heidän lapojen asentoa. Miten hyvältä se ryhti voikaan näyttää parhaimmillaan! Myös treenattu epäkäslihaksen yläosa pääsee oikeanlaisessa selän ryhdissä oikeuksiinsa.


Eteenpäin kumartuva niska kaipaa myös harjoitusta. Itse tein nuorena paljon ns ”kaksoileukoja” seinää vasten. Asetu seinää vasten ja kuvittele että joku vetää sua ponihännästä ylös niin että sinulle muodostuu kaksoileuka. Niska on melkeinpä kiinni seinässä. Tässäpä kaksoisleukailua. Huomaatko miten niskan linja muodostuu suoraksi. Tätä harjoitetta fyssari aikoinaan suositteli ja sitähän mä tein. Halusin eroon etukumarastani. Mielestäni ryhdikkyys on upeaa. Okei, taas äsken tein ryhtiliikkeen koneen edessä ja suoristin olemukseni. Jotenkin tuntuu paljon itsevarmemmalta nyt.

No comments yet

Leave a Reply: